CZ EN

Nissan: vyřazeným bateriím z elektromobilů dáme druhý život

24. 10. 2016

Nissan je celosvětově jedním z průkopníků elektromobility. Náš model Leaf je nejprodávanějším elektromobilem na světě, jeho prodeje překročily 230 000 prodaných vozů. Nissan však nevidí elektromobily pouze jako dopravní prostředky, ale jako součást ekosystému měst a celé společnosti. Příkladem jejich využití jsou například technologie dobíjení vehicle-to-grid (V2G) nebo jednotka xStorage umožňující ukládání energie do znovupoužitých baterií z elektromobilů.  Elektromobily vidíme také jako mobilní „zásobárny energie“ budoucnosti, které přispívají k realizaci chytřejší elektrické sítě a budují cestu dalším zdrojům obnovitelné energie.

Přístup společnosti Nissan, rozšiřující aktivity automobilky do oblasti šetrné energetiky, vytvořil přirozeného zlatého partnera ocenění Obnovitelné desetiletí. V porotě Nissan reprezentoval Marek Šafařík, Country Manager Nissan pro ČR. Vyzpovádali jsme jej proto právě na oblasti zájmu Nissan o moderní energetiku. Rozhovor:

Spojení automobilky a obnovitelných zdrojů může být pro někoho až nečekané. Nissan míří však k využití obnovitelných zdrojů ve výrobě vozů i provozu elektromobilů. Můžete krátce představit vaše „obnovitelné“ projekty ve světě?

: Těch příkladů je celá řada, stejně jako u elektromobility, je Nissan jedním z průkopníků využití obnovitelných zdrojů v automobilovém průmyslu. Továrnu v britském Sunderlandu, která vyrábí Nissan Leaf, zásobuje elektřinou také z 6,6 megawattové větrné farmy a 4,75 megawattové solární elektrárny. Obnovitelné zdroje představují až 7 % celkové roční spotřeby továrny, což stačí na výrobu 31 tisíc elektromobilů Nissan. Další příkladem je komerční využití oboustranných nabíječek vehicle-to-grid (V2G) – v současnosti probíhají pilotní projekty v Dánsku a Velké Británii.

Jaké má podle vás výhody elektromobilita oproti automobilům se spalovacími motory?

MŠ: Elektromobily představují praktický a dostupný způsob přepravy. Při svém provozu neprodukují žádné emise CO2 a pomáhají zlepšit kvalitu ovzduší v městech. S užíváním elektromobilů je navíc spojený bezhlučný provoz, nízké provozní a servisní náklady.

V Česku jezdí necelých osm stovek osobních elektromobilů. Podle statistik zájem o elektromobily oživilo zavedení podpory na jejich pořízení Ministerstvem životního prostředí. Jaká další opatření by podle vašich zkušení ještě mohly pomoci většímu rozvoji elektromobility u nás?

MŠ: Velmi pozitivně hodnotíme současný trend otevírání rychlonabíjecích stanic. Ať už jde o aktivity skupiny ČEZ (nové stanice v Praze, Brně, Zlíně) nebo společnosti E.ON (D1 Humpolec). Růst infrastruktury by společně s případnými dalšími dotačními tituly pomohl rozvoji elektromobility. V zahraničí je celá řada příkladů, jak elektromobilitu podporovat. Můžeme se inspirovat a poučit z toho, co funguje. Není potřeba vymýšlet už vymyšlené – parkování zdarma ve městech, daňové úlevy …

Mezi některými kritiky elektromobility se občas objevuje názor, že svět zaplaví vysloužilé baterie. Zabýváte se v Nissan také touto otázkou?

MŠ: První dobrou zprávou je, že velká část baterií je recyklovatelná. Druhou dobrou zprávou pak je, že Nissan se soustředí na aktivity, které mají dát vyřazeným bateriím z elektromobilů druhý život. Jedním z příkladů je nedávno představené domácí úložiště energie, jednotka xStorage.

Jaké si myslíte, že budou jezdit automobily po našich cestách za dalších deset let?

MŠ: V Nissanu jsme přesvědčeni, že elektromobilita je tou správnou cestou do budoucna. Proto jsme v roce 2010 začali s výrobou prvního masově vyráběného elektromobilu Nissanu Leaf. Nyní tvoří celosvětově elektromobily zhruba 5% našich prodejů. Do budoucna se bude podíl elektromobilů zcela jistě velmi výrazně zvyšovat.

Dalším trendem je zvyšování zastoupení a úlohy elektroniky a software na řízení vozu. Nissan a další značky se věnují vývoji vozů umožňujících částečné nebo plně autonomní řízení. U Nissanu je tím klíčovým rok 2020, kdy chceme uvést na trh vůz umožňující plně autonomní řízení. 

nissan_leaf_plakat_v2.jpg

Marek Šafarčík je Country Managerem Nissanu pro Českou republiku. V této funkci je od 17. srpna 2015 zodpovědný za řízení veškerých aktivit společnosti Nissan SCEE na českém trhu. První Markovy vazby ke společnosti Nissan sahají do období let 1996-2000, kdy působil v českém zastoupení jako manažer rozvoje dealerské sítě. Po působeních ve značkách Audi, Peugeot a Saab se do Nissanu v roce 2013 vrátil a pracoval jako Fleet Manager pro ČR a Slovensko.